- Objectius:
-
Observar
i diferenciar les principals característiques de les cèl·lules vegetals.
-
Utilitzar
correctament el microscopi.
-
Confeccionar
correctament preparacions microscòpiques.
-
Utilitzar
correctament les unitats emprades en microscòpia.
- Introducció:
PARTS D'UNA CÈL·LULA VEGETAL |
Les
característiques pròpies de les cèl·lules vegetals són les següents:
- A més de la membrana plasmàtica igual a la de les cèl·lules animals tenen una altra coberta anomenada paret cel·lular. La paret cel·lular és formada en gran part per un glúcid anomenat cel·lulosa. La cel·lulosa serveix de protecció a la cèl·lula i li dóna forma. La planta aconsegueix el suport gràcies a la paret cel·lular de les seves cèl·lules. La cel·lulosa la trobem en la nostra vida quotidiana.
- En el citoplasma de les cèl·lules verdes
hi trobem uns orgànuls d'aquest color anomenats cloroplasts, molt
importants perquè fan un procés anomenat fotosíntesi.
- En aquestes cèl·lules són característics orgànuls anomenats vacúols.
A més d'aquestes estructures, en aquesta pràctica observarem i estudiarem
altres orgànuls cel·lulars amb funcions molt diferents i característiques:
- CLOROPLASTS: són els orgànuls que contenen clorofil·la i el lloc on té
lloc la fotosíntesi.
- AMILOPLASTS: són els orgànuls que emmagatzemen midó.
- CROMOPLASTS: són els orgànuls que tenen pigments per a donar color.
A. OBSERVACIÓ
DE L'EPIDERMIS DE LA CEBA:
Data de realització: 29/1/2013
- Materials:
-
Portaobjectes
-
Cobreobjectes
-
Bisturí
-
Cristal·litzador
i plataforma de tinció
-
Blau
de metilè
-
Flascó
rentador
-
Pinces
-
Bulb
de ceba
-
Comptagotes
- Microscopi òptic i càmera.
- Procediments:
PART A:
1)
Tallem
amb un bisturí i amb l’ajuda d’unes pinces una fina capa de la ceba. Les pinces
ens ajuden a separar la part epitelial de la ceba.
2)
Col·loquem
el teixit de ceba en un portaobjectes.
3)
Afegim
una gota d’aigua a la mostra i fiquem el cobreobjectes.
4)
Una
vegada preparada la mostra ja podem observar-la en el microscopi i fer la foto.
PART B:
1)
Preparem
una altra mostra idèntica però en lloc de posar una gota d’aigua, afegim unes
gotes de blau de metilè.
2)
Esperem
5 minuts fins que es seque la mostra.
3)
Hi
afegim aigua amb el flascó rentador a la preparació, que es troba en un suport
sota el cristal·litzador. D’aquesta manera evitem que el blau taque la taula o
altres parts que no siga la ceba i l’aigua ajuda a limpiar les parts del
portaobjectes que no han de ser observades pel microscopi. Així, soles es tenyís l’epiteli de la ceba.
4)
Fiquem
el número del grup en el portaobjectes i deixem lamostra en una safa per a
continuar el pròxim dia.
Data de
continuació: 31/1/2013
5)
Observem
en el microscopi les mostres.
- Conclusions:
Data de continuació de la pràctica: 12/2/2013
Aquest dia hem tornat a repetir la pràctica ja que l'última vegada va estar durant molt de temps tenyit i pot ser per aixó no es poden diferenciar be les estructures cel·lulars.
Els procediments realitzats són els mateixos, sols hi canvien (però no molt) els resultats i les conclusions.
- Resultats:
EPITELI DE LA CEBA 100x |
- Conclusions:
B. OBSERVACIÓ DE CROMOPLASTS EN LA TOMACA Data de realització: 14/2/2013
- Material:
- Portaobjectes
- (Comptagotes si és necessari)
- Microscopi òptic digital
- Procediments:
2) Col·loquem aquesta pasta en un portaobjectes i la tapem amb un cobreobjectes.
3) Observem la mostra en el microscopi.
- Resultats:
CROMOPLAST TOMACA 100x |
- Conclusions:
C. OBSERVACIÓ D'AMILOPLASTS DE LA CREÏLLA Data de realització: 19/2/2013
- Materials:
- Cobreobjectes
- Portaobjectes
- Microscopi òtpic digital
- Cristal·litzador i plataforma de tinció
- Procediments:
PART A:
Els procedimets d'aquesta pràctica són els mateixos que la pràctica anterior ''Observació dels cromoplasts de tomata''
Data de continuació de la pràctica: 21/2/2013
PART B:
Aquest dia, hem afegit a la mostra abans de tapar-la amb el cobreobjectes unes gotes de lugol. Per a la tinció hem utilitzat un cristal·litzador i la plataforma on reposarà el portaobjectes desprès de ser llavat amb l'aigua del flascó rentador.
- Resultats:
AMILOPLASTS DE CREÏLLA 100x |
AMILOPLASTS DE CREÏLLA AMB LUGOL 400x |
- Conclusions:
Podem aplegar a eixa conclusió perquè el lugol és un reactiu que s'utilitza per a evidenciar la presència de midó i els amiloplasts són una font d'emmagatzemament d'aquest polisacàrid.
D. OBSERVACIÓ D'ORGANISMES DEL PATI. Data de realització: 26/2/2013 (A) i 5/3/2013 (B)
- Materials:
- Bisturí
- Pinces
- Comptagotes
- Portaobjectes i cobreobjectes
- Insectes
- Pètal de flor violeta
- Glicerina
- Recipient per a guardar les mostres que es continuaràn a la pròxima setmana
- Procediment:
1) Baixem al pati en busca de materials que es puguen observar i extraure conclusions al microscopi digital.
2) El primer dia de la pràctica trobem dos insectes que es trobava dins d'una flor. El col·loquem amb l'ajuda de les pinces en un portaobjectes i hi posem una gota de glicerina per a que es fixe i així observar-lo millor.
3) Observem les mostres en el microscopi òptic digital.
PART B:
1) Tallem amb el bisturí un tros d'un pètal violeta.
2) El posem en un porta objectes amb una gota d'aigua i el tapem amb un cobreobjectes.
3) Observem el que veiem i extraem conclusions.
- Resultats:
INSECTE 40x |
INSECTE 100x |
PART B:
PÈTAL 100x |
- Conclusions
Respecte el pètal, podem observar que les cèl·lules no són polièdriques com les cèl·lules vegetals que estudiem. Aquestes cèl·lules són redonetes i es pot vore com el pigment no està repartit de manera uniforme o equitativament.
- BIBLIOGRAFÍA
Excepte l'introducció, que és de la següent pàgina web:
http://www.xtec.cat/~jgurrera/vegetal.htm
M'agraden les imatges que heu obtingut, en especial la del insecte.
ResponderEliminar