viernes, 8 de marzo de 2013

OBSERVACIÓ DE LES CÈL·LULES VEGETALS


  •        Objectius:

-          Observar i diferenciar les principals característiques de les cèl·lules vegetals.
-          Utilitzar correctament el microscopi.
-          Confeccionar correctament preparacions microscòpiques.
-          Utilitzar correctament les unitats emprades en microscòpia.

  •    Introducció:
PARTS D'UNA CÈL·LULA VEGETAL

Les característiques pròpies de les cèl·lules vegetals són les següents:


-
          A més de la membrana plasmàtica igual a la de les cèl·lules animals tenen una altra coberta  anomenada paret cel·lular. La paret cel·lular és formada en gran part per un glúcid anomenat cel·lulosa. La cel·lulosa serveix de protecció a la cèl·lula i li dóna forma. La planta aconsegueix el suport gràcies a la paret cel·lular de les seves cèl·lules. La cel·lulosa la trobem en la nostra vida quotidiana.

-          En el citoplasma de les cèl·lules verdes hi trobem uns orgànuls d'aquest color anomenats cloroplasts, molt importants perquè fan un procés anomenat fotosíntesi.
- En aquestes cèl·lules són característics orgànuls anomenats vacúols.

A més d'aquestes estructures, en aquesta pràctica observarem i estudiarem altres orgànuls cel·lulars amb funcions molt diferents i característiques:

- CLOROPLASTS: són els orgànuls que contenen clorofil·la i el lloc on té lloc la fotosíntesi.
- AMILOPLASTS: són els orgànuls que emmagatzemen midó.
- CROMOPLASTS: són els orgànuls que tenen pigments per a donar color.


A. OBSERVACIÓ DE L'EPIDERMIS DE LA CEBA:                        Data de realització: 29/1/2013

  •           Materials:
-          Portaobjectes

-          Cobreobjectes
-          Bisturí
-          Cristal·litzador i plataforma de tinció
-          Blau de metilè

-          Flascó rentador

-          Pinces

-          Bulb de ceba

-          Comptagotes

 - Microscopi òptic i càmera.


  •      Procediments:

      PART A:
1)      Tallem amb un bisturí i amb l’ajuda d’unes pinces una fina capa de la ceba. Les pinces ens ajuden a separar la part epitelial de la ceba.
2)      Col·loquem el teixit de ceba en un portaobjectes.
3)      Afegim una gota d’aigua a la mostra i fiquem el cobreobjectes.
4)      Una vegada preparada la mostra ja podem observar-la en el microscopi i fer la foto.

PART B:

1)      Preparem una altra mostra idèntica però en lloc de posar una gota d’aigua, afegim unes gotes de blau de metilè.
2)      Esperem 5 minuts fins que es seque la mostra.
3)      Hi afegim aigua amb el flascó rentador a la preparació, que es troba en un suport sota el cristal·litzador. D’aquesta manera evitem que el blau taque la taula o altres parts que no siga la ceba i l’aigua ajuda a limpiar les parts del portaobjectes que no han de ser observades pel microscopi.  Així, soles es tenyís l’epiteli de la ceba.

4)      Fiquem el número del grup en el portaobjectes i deixem lamostra en una safa per a continuar el pròxim dia.

                                                                                                Data de continuació: 31/1/2013
5)      Observem en el microscopi les mostres.

  • Resultats:
    (A)TEIXIT EPITELIAL CEBA AMB AIGUA 150x 


(B)TEIXIT EPITELIAL CEBA AMB BLAU DE METILÈ 100x
  •     Conclusions:
Com podem veure, la mostra tenyida amb el blau de metilè ens ajuda a observar millor algunes parts de les cèl·lules vegetals com és el nucli i la paret cel·lular (tot i que en aquesta fotografía no es poden diferenciar del tot bé ja que la mostra estava doblegada). En canvi, en la mostra de la gota d’aigua (part A) sols podem observar les parets cel·lulars que comparteixen les cèl·lules entre elles.

                                                                      Data de continuació de la pràctica: 12/2/2013
Aquest dia hem tornat a repetir la pràctica ja que l'última vegada va estar durant molt de temps tenyit i pot ser per aixó no es poden diferenciar be les estructures cel·lulars.

Els procediments realitzats són els mateixos, sols hi canvien (però no molt) els resultats i les conclusions.


  • Resultats:


EPITELI DE LA CEBA 100x

  • Conclusions:
     En aquesta fotografía si que es poden diferenciar més clarament el nucli i les parets cel·lulars.



B. OBSERVACIÓ DE  CROMOPLASTS EN LA TOMACA                                                                                        Data de realització: 14/2/2013

  • Material: 
- Tomaca


- Bisturí


- Portaobjectes 
- Cobreobjectes

- (Comptagotes si és necessari)
- Microscopi òptic digital
  • Procediments:
1) Rasquem amb el bisturí el mesocarp de la tomaca per tal de traure una pasta que és la que observarem.
2) Col·loquem aquesta pasta en un portaobjectes i la tapem amb un cobreobjectes.
3) Observem la mostra en el microscopi.

  • Resultats:

CROMOPLAST TOMACA 100x
  • Conclusions:
El mesocarp esmentat anteriormet és la zona tendra de la tomaca on es troben els cromoplast. Aquests organismes donen el color rogenc característic de la tomaca tot i que no es poden observar en la imatge.


C. OBSERVACIÓ D'AMILOPLASTS DE LA CREÏLLA     Data de realització: 19/2/2013

  • Materials:
- Creïlla

- Bisturí

- Cobreobjectes 
- Portaobjectes
- Microscopi òtpic digital
- Lugol

- Cristal·litzador i plataforma de tinció
- Flascó rentador


  • Procediments:
PART A:
Els procedimets d'aquesta pràctica són els mateixos que la pràctica anterior ''Observació dels cromoplasts de tomata''
                                                                                            
                                                                                       Data de continuació de la pràctica: 21/2/2013
PART B:
Aquest dia, hem afegit a la mostra abans de tapar-la amb el cobreobjectes unes gotes de lugol. Per a la tinció hem utilitzat un cristal·litzador i la plataforma on reposarà el portaobjectes desprès de ser llavat amb l'aigua del flascó rentador.

  • Resultats:
PART A:
AMILOPLASTS DE CREÏLLA 100x
PART B:
AMILOPLASTS DE CREÏLLA AMB LUGOL 400x


  • Conclusions:
És en la fotografía on estan tenyits amb lugol els amiloplasts on es poden reconèixer millor aquests orgànuls.
Podem aplegar a eixa conclusió perquè el lugol és un reactiu que s'utilitza per a evidenciar la presència de midó i els amiloplasts són una font d'emmagatzemament d'aquest polisacàrid.


D. OBSERVACIÓ D'ORGANISMES DEL PATI.       Data de realització: 26/2/2013 (A) i 5/3/2013 (B)


  • Materials:
- Microscopi òptic digital
- Bisturí

- Pinces

- Comptagotes
- Portaobjectes i cobreobjectes


- Insectes
- Pètal de flor violeta
- Glicerina

- Recipient per a guardar les mostres que es continuaràn a la pròxima setmana


  • Procediment:
PART A:

1) Baixem al pati en busca de materials que es puguen observar i extraure conclusions al microscopi digital.
2) El primer dia de la pràctica trobem dos insectes que es trobava dins d'una flor. El col·loquem amb l'ajuda de les pinces en un portaobjectes i hi posem una gota de glicerina per a que es fixe i així observar-lo millor.
3) Observem les mostres en el microscopi òptic digital.

PART B:

1) Tallem amb el bisturí un tros d'un pètal violeta.
2) El posem en un porta objectes amb una gota d'aigua i el tapem amb un cobreobjectes.
3) Observem el que veiem i extraem conclusions.


  • Resultats:
PART A:
INSECTE 40x

INSECTE 100x


PART B:

PÈTAL 100x

  • Conclusions
En el primer insecte s'observa completament tot el cos i hem utilitzat un augment menor ja que el major no s'ajustava i no es podia observar bé. Mentre que el segon insecte si que podem observar l'insecte del tòrax cap a dalt. Veiem les dos antenes que té davant dels ulls i les 6 potes de les quals disposa.

Respecte el pètal, podem observar que les cèl·lules no són polièdriques com les cèl·lules vegetals que estudiem. Aquestes cèl·lules són redonetes i es pot vore com el pigment no està repartit de manera uniforme o equitativament.


  • BIBLIOGRAFÍA
Tota la informació d'aquestes pràctiques l'hem extret de les explicacions del professor a classe.
Excepte l'introducció, que és de la següent pàgina web:
http://www.xtec.cat/~jgurrera/vegetal.htm




1 comentario: